[ Pobierz całość w formacie PDF ]

zaangażowanie młodzieży w działania na rzecz lokalnej społeczności 25
wyrównywanie szans w dostępie do kultury 15
dostęp do informacji 15
działania proekologiczne 14
działania na rzecz mobilności młodzieży, wymiany zagraniczne 13
propagowanie tolerancji, świadomości prawnej i obywatelskiej 12
problematyka pracy, zatrudnienia, walka z bezrobociem 11
wyrównywanie szans młodzieży ze wsi i miast 7
brak odniesień do polityk w dokumencie 3
działania na rzecz równego statusu mężczyzn i kobiet 1
* Odsetki nie sumują się do 100, ponieważ w jednym dokumencie mogły występować nawiązania do
kilku polityk sektorowych. Na przykład wśród 58 dokumentów (stanowiących 15% ogólnej ich liczby)
zawierających odniesienia do polityki informacyjnej było 17 zajmujących się informacją i ekologią, 37
 informacjÄ… i czasem wolnym itd.
128
Problematykę związaną z polityką informacyjną można odnalezć w 58 zebranych dokumen-
tach (15% ogółu)70. Jak jest tam ona reprezentowana pod względem ilościowym, pokazuje
poniższy wykres.
Wykres 66. Udział problematyki dostępu do informacji w dokumentach poszczegól-
nych instytucji i organizacji.
26
30
18 17
20 9
10
instytucje kulturalne szkoły organizacje pozarządowe prasa
By obraz uzyskanych danych był bardziej kompletny trzeba dodać, że kwestie dostępności
i obiegu informacji nie są poruszane w dokumentach, których autorami były takie podmioty,
jak: policja, placówki pomocy społecznej, lokalne (powiatowe) urzędy pracy oraz instytucje
zajmujące się działaniami profilaktycznymi (a dokładnej, jak wynika z dokumentacji, rozdzia-
łem środków na takie projekty).
Kwestie dostępu do informacji są najczęściej poruszane w dokumentach programowych,
tworzonych przez:
 szkoły (są to głównie programy wychowawcze i edukacyjno-wychowawcze, długofalowe
plany działalności itp.);
 organizacje samorządowe (statuty, plany działania, założenia programowe)
Ogółem występują one w blisko 1/4 tego typu materiałów. Poza tym wzmianki o kwestiach
dostępu i obiegu informacji zawiera nieco ponad 16% dokumentów samorządowych o charak-
terze ogólnym (strategie gminy, strategie powiatu, programy rozwoju lokalnego itp.). Nieco
mniejszy odsetek dokumentów odnoszących się do analizowanej problematyki (14%) znajduje
się wśród materiałów sprawozdawczych, najczęściej sporządzanych do użytku wewnętrznego
(wszelkiego rodzaju sprawozdania z realizacji poszczególnych projektów, funkcjonowania róż-
nych instytucji, harmonogramy, rozliczenia, bilanse, statystyki itp.) Wśród zebranych materia-
łów, rzeczywiście lub potencjalnie kierowanych do młodzieży (ulotki, zaproszenia, informato-
ry, artykuły prasowe, strony internetowe itp.), szeroko rozumiana problematyka informacyjna
pojawia się w 13% dokumentów.
70
Por. uwagÄ™ pod tabelÄ… 72.
129
Tab. 73. Współwystępowanie problematyki informacyjnej wraz z innymi zagadnienia-
mi w dokumentach. Odsetki dokumentów w wybranych kategoriach problemowych,
w których również poruszano zagadnienia dostępu do informacji.
Problematyka poruszana w dokumentach. Działania i projekty skierowane do młodzieży. %
działania na rzecz mobilności młodzieży, wymiany zagraniczne 36
propagowanie tolerancji, świadomości prawnej i obywatelskiej 35
działania proekologiczne 30
wyrównywanie szans w dostępie do kultury 27
podwyższanie standardów edukacyjnych, szkolenia, edukacja nieformalna 24
zaangażowanie młodzieży w działania na rzecz lokalnej społeczności 24
kwestie zagospodarowania czasu wolnego, sport, rekreacja itp. 19
problematyka pracy, zatrudnienia, walka z bezrobociem 19
wyrównywanie szans młodzieży ze wsi i miast 19
profilaktyka uzależnień i propagacja zdrowego trybu życia 13
Tabela 73 charakteryzuje współwystępowanie problematyki informacyjnej z pozosta-
łymi polami polityki młodzieżowej. Najczęściej kwestie dostępu do informacji występowa-
ły razem z tematyką z zakresu działań na rzecz mobilności młodzieży, promowania tolerancji
i postaw obywatelskich oraz problematykÄ… ekologicznÄ…, najrzadziej w zwiÄ…zku z zagadnieniami
i działaniami z zakresu profilaktyki uzależnień i propagowania zdrowego trybu życia. Niepokój
budzi fakt, iż kwestie informacji relatywnie rzadko występują razem z problematyką przeciw-
działania bezrobociu i aktywizacji na rynku pracy, gdzie aktywny dostęp młodzieży do zasobów
informacyjnych ma kluczowe znaczenie.
Kolejnym istotnym zagadnieniem z kręgu omawianej wyżej problematyki jest to, czy uczest-
nicy badania postrzegają politykę informacyjną jako rzeczywistą ofertę dla młodych ludzi, oraz
to, komu przypisują jej realizację. Zanim jednak doń przejdziemy, warto przedstawić obraz
działań w sferze informacji, jaki wyłania się z oficjalnych materiałów.
W analizowanych dokumentach dominują informacje o akcjach jednorazowych. Dostęp
do informacji jest w nich rozumiany, utożsamiany (i realizowany) jako dostęp do jednorazo-
wego szkolenia, wykładu czy uczestnictwo w niecyklicznym projekcie warsztatowym, informa-
cyjnym itp. Działania tego typu są ściśle powiązane z poszczególnymi  tematykami w ramach,
omawianych w niniejszym raporcie polityk sektorowych. Najczęściej aktywność informacyj-
na ma miejsce w związku z wymianami młodzieżowymi (informacje o  nas i o  nich , czyli
o młodzieży, regionach, krajach  stronach uczestniczących w wymianie międzynarodowej),
akcjami ekologicznymi i działaniami na rzecz tolerancji, budowania tożsamości obywatelskiej,
związków z regionem itp. (tu politykę informacyjną w wielu przypadkach można utożsamić
z przekazywaniem informacji o Unii Europejskiej). Przykładem mogą być zrealizowane w jed-
nej ze szkół  Dni Kreatywności , podczas których odbyło się wiele spotkań, warsztatów, krót-
kich kursów wprowadzających z różnych dziedzin (sport: sztuki walki, wspinaczka, strzela-
nie; kultura i sztuka: kaligrafia japońska, warsztaty fotograficzne, muzyczne) w tym  infor-
macji (korzystanie z Internetu, tworzenie własnych stron www).
Inne typowe przykłady to różnego rodzaju konkursy i wystawy, np. pt.  Mój region w Euro-
pie  połączone najczęściej z nauką poszukiwania informacji  europejskiej oraz przekazem
informacji na temat UE i regionu (zestaw tego typu wydarzeń z jednej tylko szkoły wygląda na-
130
stępująco: olimpiada wiedzy o UE, wycieczka do Sejmu, seminarium  Nysa w Europie , moja
szkoła w UE, młodzieżowe referendum w szkole, szkolenie grup uczniów:  Integracja z UE ). [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • domowewypieki.keep.pl