[ Pobierz całość w formacie PDF ]

odpowiadały one naturze zrodzonego, tj. Słowa Bożego. Bo skoro w umyśle nie tylko
powstaje słowo, lecz także się uzewnętrznia nie naruszając w niczym umysłu, to nie
było czymś. niewłaściwym, że dla pokazania, iż jest ciałem samego Słowa Bożego,
rodzące się ciało opuściło dziewicze łono nie naruszając dziewictwa6). Po drugie,
harmonizowały one ze skutkiem Wcielenia, Chrystus przyszedł po to, by usunąć nasze
skażenie, nie wypadało więc przy narodzinach pozbawiać Matki dziewictwa. Toteż
mówi Augustyn 7):  Temu, który przyszedł, by leczyć skażenie, nie godziło się
przyjściem swoim naruszać nieskazitelności . Po trzecie, byłoby niestosowne
naruszenie czci Matki, przez Tego, który nakazywał czcić rodziców,
Ad 1. Cytowane słowa wypowiedział Ambroży w komentarzu do tekstu Ewangelisty,
powołującego się na starotestamentowe prawo:  Każdy chłopiec, otwierający łono, ma
być poświęcony Panu . Według Bedy8),  określano tak zazwyczaj każde urodzenie
dziecka. Winniśmy wierzyć, iż nie po to Pan obrał sobie gospodę i wchodząc do niej
uświęcił jej wnętrze, aby swoim wyjściem pozbawić dziewictwa . Pod wyrażeniem
 otwarcie Å‚ona nie rozumiemy przeto defloracji, lecz tylko opuszczenie Å‚ona przez
płód.
Ad 2. Chrystus ukazując rzeczywistość swego ciała chciał zarazem podkreślić swe
Bóstwo. I dlatego wydarzenia cudowne przeplata z codziennymi. By dowieść
realności swego ciała, narodził się z niewiasty, lecz by dowieść swego Bóstwa,
narodził się z Dziewicy. Bo jak mówi Ambroży9):  Godne Boga jest takie
narodzenie .
Ad 3. Spotykamy twierdzenie10), że Chrystus, kiedy w momencie narodzin miał
opuścić zamknięte łono Dziewicy, przybrał sobie cechę przenikliwości. A kiedy
chodził po morzu bez zamoczenia stóp, miał sobie przybrać cechę lekkości (agilitas).
Twierdzenie to jednak pozostaje w sprzeczności z tym, czegośmy dowiedli
poprzednio11). Tego rodzaju właściwości uwielbionego ciała są bowiem owocem
uwielbienia duszy, jak to wykażemy niżej, mówiąc o ciele uwielbionym12). A jak
wiadomo13), Chrystus przed swoją męką nie wzbraniał ciału  czynić i doznawać te-
go, co mu było właściwe 14). I wspomniane uwielbienie, wynikające z uwielbienia
duszy, jeszcze nie było Jego udziałem. Dlatego musimy przyznać, że sprawcą tego
wszystkiego była przedziwnie działająca Boża moc. Toteż i Augustyn mówi15):  W
razie Boskiej interwencji żadne zamknięte drzwi nie przeciwstawią się materii
cielesnej. Ten sam, który rodząc się nie naruszył dziewictwa Matki, mógł też wejść nie
94
otwierając drzwi . Dionizy zaś mówi16):  To, co ludzkie, Chrystus czynił w sposób
nadludzki. Dowodem tego jest Dziewica, która poczęła w sposób nadprzyrodzony,
oraz płynny żywioł wody, który uniósł ciężar ziemskich stóp .
Artykuł 3.
CZY PO URODZENIU CHRYSTUSA PANA
MATKA JEGO TRWAAA W DZIEWICTWIE ?
Na pozór nie.
1. Czytamy bowiem o Józefie i Maryi1), że  pierwej nizli się zeszli, okazało się, iż
poczęła z Ducha świętego . Ewangelista nie użyłby zwrotu:  pierwej nizli się zeszli ,
gdyby nie był przekonany o tym, że mieli się zejść pózniej, podobnie jak używając
zwrotu:  pierwej niż się posilił mamy na myśli kogoś, kto miał pózniej posiłek
spożyć. Wydaje się przeto, że związek Maryi z Józefem został dopełniony przez akt
małżeński i Maryja nie trwała w dziewictwie po urodzeniu Chrystusa.
2. Dalej czytamy słowa Anioła skierowane do Józefa2):  Nie bój się przyjąć Maryi,
małżonki swojej . Skoro zaś małżeństwo zostaje dopełnione przez stosunek płciowy,
to wydaje się, że między małżonkami stosunek ten miał miejsce. Maryja więc nie
trwała w dziewictwie po urodzeniu Chrystusa.
3. A dalej mamy następujące słowa3):  i przyjął żonę swoją i nie poznał jej, aż
porodziła Syna swego pierworodnego . Słówko  aż zwykle wskazuje na moment, po
upływie którego dzieje się to, czego przedtem nie było. Czasownik zaś:  poznać
oznacza tu stosunek płciowy, podobnie jak w tekście z Księgi Rodzaju4):  Adam
poznał żonę swoją . Wydaje się więc, że po porodzie Najświętsza Panna była poznana
przez Józefa, to znaczy nie pozostała dziewicą.
4.  Pierworodnym można nazywać tylko kogoś, kto ma młodszych braci. Toteż
powiedziano w liście do Rzymian5):  Tych, których przewidział, tych i przeznaczył,
aby się stali na podobieństwo Syna Jego, aby był pierworodnym między wielu
braćmi . Skoro zaś Ewangelista nazywa Chrystusa  synem pierworodnym jego
Matki6) , to Matka Jego musiała mieć po Chrystusie innych synów. Wydaje się
przeto, że Matka Chrystusa nie trwała w dziewictwie po Jego urodzeniu.
5. Czytamy7):  potem On zstąpił do Kafarnaum . On, tj. Chrystus, a z Nim Matka i
bracia Jego. Otóż braćmi nazywamy ludzi zrodzonych z tej samej matki. Wydaje się
więc, że Najświętsza Panna miała jeszcze synów po Chrystusie.
6. Powiedziano8):  Było tam , t j. pod krzyżem,  wiele niewiast z daleka, które szły
za Jezusem posługując Mu. Wśród nich była Maria Magdalena i Maria, matka Jakuba i
Józefa, i matka synów Zebedeuszowych . Otóż Maria nazwana tu matką Jakuba i
Józefa była zarazem, jak się wydaje, matką Chrystusa. Czytamy bowiem w Ewangelii
według św. Jana9):  Pod krzyżem Jezusowym stała Maryja, matka Jego . Jak się zdaje
przeto, Matka Chrystusa nie trwała w dziewictwie po urodzeniu Chrystusa.
A JEDNAK powiedziano10):  Ta brama zamknięta będzie, nie będzie otworzona i
mąż nie wejdzie przez nią, bo Pan Bóg Izraelski wszedł przez nią . Komentując
powyższe słowa Augustyn mówi11):  Cóż innego może znaczyć powiedzenie o
 bramie zamkniętej w domu Pana , jak nie to, że Maryja pozostała na zawsze
95 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • domowewypieki.keep.pl